Har ni tagit fram er tillväxtstrategi?
Att bygga bolag är ett stort intresse och är en av anledningarna att vi startade denna blogg.
Att göra ett litet företag större är en utmaning. Det finns många fina exempel på företag som gjort resan från start till småföretag till ett fullt blomstrande storföretag på ganska kort tid. Vilka risker innebär det att växa snabbt? Det finns många frågor och kanske lika många svar.
En del i resan att gå från punkt A till punk B är en tillväxtstrategi. Tillväxtstrategi kan liknas med en stege där första steget på stegen är långsam tillväxt med liten risk. Småföretagare och i synnerhet nyföretagare fokuserar oftast på de strategier som ligger långt ned på trappan för att gradvis knalla uppåt på stegen.
Jag fick frågan vad är det säkraste och enklaste, billigaste! sättet att växa, ja inte så lätt att svara på det beror liksom på.
”Vad ger bäst resultat till minsta risk och ansträngning”
Den minst riskabla tillväxtstrategin för ett företag tror jag är att sälja mer av sin nuvarande produkt till sina nuvarande kunder. Det kan självklart vara så att det pga. av ekonomi, personal osv är den bästa strategin för just ditt bolag i det läge du befinner dig i just nu och då är det bara att jobba vidare. I de fyra bolag vi driver på Blue Future så är ett av bolaget i detta skede och det skulle kosta oss (för)mycket att hoppa upp på stegen för snabbt. Då får man fundera på hur man kan utnyttja sin produkt, kan man hitta nya sätt för kunderna att använda produkten, hur kan man förädla den osv. Det finna flera bra och enkla sätt att med minimal risk få en viss tillväxt i bolaget och det blir bra men tar lite tid.
Finns det någon där ute som vill komma med tips i detta område ”Vad ger bäst resultat till minsta risk och ansträngning”
Om man fortsätter upp i trappan så kommer marknadsutveckling-alternativa kanaler och produktutveckling men det tar vi i en annan blogg.
Ha det gott
Linda
.