De flesta marknader rör sig numer extremt snabbt, och vi måste vara ännu snabbare för att hänga med. Att leva i det förflutna eller förlita sig på gamla meriter är förödande.
Hur ser framtiden ut, vilka produkter kommer vara viktiga för marknaden och hur vill du synas och vara som företag? Det kommer vara viktigt att förstå hur snabba våra kunder är och hur de förhåller sig till ditt eget företags snabbhet? Om omgivningen ställer höga krav på snabb information, snabba svar och snabba beslut och om vi drivs med i denna höga fart, vad kan vi då gå miste om? Om vi lever vi kvar i det förflutna, vad missar vi då? Det gäller att ligga steget före och har en klar bild över vart du vill och kommunicera det effektivt. Om du misslyckas kan försöken att agera snabbt upplevas som otydligt, destruktivt och ostrukturerat.
För att hänga med tror jag att man behöver vara duktig på att planera, och främst då på den taktiska nivån, alltså med fokus på det som är konkret, hanterbart och inte ligger för lång bort i tiden. Leverera det kunden vill ha och gör det jäkligt bra, ”Keep it simple!” Det är såklart kul att göra saker komplicerade och med extra finesser, men komplicerar man till det varje gång blir det dyrt och tar längre tid. Du riskerar att delar av organisationen går på tomgång och kunden redan har börjat leta efter ersättare till det du skulle leverera så tänk enkelt!. Det är också viktigt att behålla ett nära samarbete med kunden. Kommunicera inte bara vid försäljning och leverans. Med en tät kommunikation så märker du när kunden förändras, hastigheten ökar och ni båda når målen snabbare.
Upplever du att du är ensam om att ha rätt hastighet för att utveckla verksamheten? Då kan det bli jobbigt. Engagera dina medarbetare så att de blir delaktiga i vad företaget gör och vill, det kommer göra er snabbare och skapa mer energi åt er alla.
Känner du inte igen dig? På en del marknader går det snarare långsammare och långsammare men det kan vi ta i en framtida blogg.